torsdag 28. august 2008

Små detaljer


En bille. En svart liten klump på bakken, overraskende nok ganske knall metallisk blå, på undersiden. Når man ser nærmere er den egentlig ikke så veldig liten heller, men faktisk ganske stor. I hvertfall samenlignet med andre biller. Hadde jeg hatt tilgang til trådløst nett på rommet skulle jeg googlet «bille» og sett om jeg kunne finne ut akkurat hvilken type det var jeg sikter til. Men det har jeg altså ikke, så da får det faktiske navnet bli et mysterium for denne gang.

Mitt møte med denne billen var i hvertfall anderledes enn jeg først trodde. Den lille klumpen på bakken så nemlig litt most ut. Som om noen hadde trakket på den, der den krøp rundt på asfalten. Ganske naturlig i grunn. Da jeg så litt nærmere på den oppdaget jeg likevel at det var noe helt annet på ferde. Noe jeg aldri har sett før. Litt skviste involler som tøt ut var det nemlig ikke. Her er det så klart to muligheter: billen var godt igang med å bæsje, eller så var det en haug med små biller/egg, inntullet i noe gugg, rett og slett en billefødsel! Midt på asfalten, uten for nyeinternatet her på Hald. Jeg velger å tro sistnevnte. En altså merkverdig liten (men egentlig ganske stor) hendelse. Det endte med at jeg la meg ende ned på bakken og fulgte med. Det var rett og slett fascinerende! Og en fødsel er jo svære saker. Kan en bille føle noen ting? Gjorde det vondt? Det er ikke lett å si. Det fortsatte i hvertfall uten lyder. Helt alene. Med meg som tilskuer en liten stund til. Igjen, fascinerende.


«Gud gjorde (...) hvert kryp etter sin art. Og Gud så at det var godt», står det i 1. Mos 1, 25. Den lille billen er skap av Gud like mye som deg og meg. «Gå til mauren, du late, se på dens strev og bli vis!», står det i Ords 6,6. Hvor lett er det ikke å gå forbi det små, overse det nesten usynlige. Ikke legge merke til de små detaljene. Å glemme at det er der. Så fantastisk og detaljerik verden vi lever i. Så gjennomført alt er, så presist.

7 kommentarer:

Marianne sa...

Hm. Biller. Se: Gud har skapt både den og deg. Litt av nåken detaljer. Det er jammen meg mykje vi ska fatte interesse for. Eg liker det.

Ingrid sa...

ja, det er absolutt ikke bare flodhester! vi lever i en fascinerende detaljert verden...

Jon sa...

Ho ho ho. Der klukklo jeg godt.

Ingrid sa...

haha, ja det var bra, jon! jeg pleier å klukke litt av dine innlegg også.. :) men du? lur idé her som vi luftet med marius.. hva med at du kommer på besøk til vår lille boble? der er folk her fra peru også ;)

Anonym sa...

Fantastisk moro med den billa, altså!^^ Det er så lett å bare gå rett forbi, uten engang å ense at det er noe der.. Håper både mor og barn har det bra!^^ Jeg har ei venninne som fødte i går, og en kollega forrige dagen, så nå blir det mange unger! ;P

Jon sa...

Kanskje det hadde vært mulig. :)

Ingrid sa...

jeg har en sørgelig nyhet angående billen da; den døde. og ble i grunn like lite enset som før. rett og slett litt trist. så nå blir jeg litt mobbet fordi jeg trakker over alle biller på veien, men men!! hehe!